پایان نشست کمیسیون مشترک برجام و آغاز فعالیت دوباره کارگروه‌ها در وین

نماینده روسیه نشست امروز را «مثبت» ارزیابی کرد

عکس از ایرنا

نخستین جلسه از دور دوم نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین روز پنجشنبه برگزار شد و مانند دور قبل، گروه‌های کارشناسی به کار خود برای یافتن راهی جهت بازگشت آمریکا و ایران به تعهدات خود در آن ادامه خواهند داد.

نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و پنج کشور باقی‌مانده در توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴ سیزدهم فروردین به صورت مجازی برگزار شد و چهار روز بعد به صورت حضوری در پایتخت اتریش ادامه یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده ایران، در آغاز مذاکرات امروز به حمله اخیر به تاسیسات غنی‌سازی نطنز اشاره کرد و ضمن محکوم کردن آن، از واکنش به گفته او «ضعیف» اروپا گلایه کرد.

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی نوشت که برداشت کلی او از نشست امروز «مثبت» بوده و جلسات غیررسمی در اشکال مختلف از جمله جلسات کارگروه‌های فنی ادامه خواهد داشت.

به گزارش رسانه‌های ایران، عراقچی موضع روز گذشته رهبر جمهوری اسلامی را تکرار کرد و گفت تهران به دنبال «مذاکرات فرسایشی» نیست و تاکید دارد که گفت‌وگوها در چارچوبی مشخص و در زمانی قابل قبول انجام گیرد.

در دور جدید مذاکرات نیز نمایندگان ایالات متحده حضور دارند و مانند دور قبل، گفت‌وگوها بین ایران و آمریکا به‌طور غیرمستقیم و با وساطت سه متحد اروپایی واشینگتن در برجام انجام می‌شود؛ که یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات است.

این مذاکرات در حالی از سر گرفته می‌شود که ایران در واکنش به حادثه اخیر در نطنز اعلام کرده است غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را آغاز خواهد کرد؛ تصمیمی که واکنش طرف‌های آمریکایی و اروپایی را به دنبال داشت.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین این تصمیم را «در چارچوب حقوق ایران ذیل بند ۲۶ و ۳۶ برجام و با هدف رفع برخی نیازهای کشور در حوزه پزشکی» عنوان کرد، در حالی که آمریکا و اروپایی‌ها آن را «تحریک‌آمیز» خوانده‌اند.

ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان گفته‌اند حرکت ایران به سمت غنی‌سازی ۶۰ درصدی نه تنها در تناقض با مفاد برجام، بلکه در تناقض با تلاش‌های جاری برای احیای آن توافق است و نشان می‌دهد که تهران در این زمینه جدی نیست.